کد مطلب:174232 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:418

چراغ هدایت و کشتی نجات
من آن نورم كه در شبهای تاریك در این دریا منم آن ناخدایی كه كشتی را به ساحل می رسانم


*


چراغ رهنمای كاروانم كه كشتی را به ساحل می رسانم كه كشتی را به ساحل می رسانم



روایت شده كه امام حسین (ع) فرمود: «خدمت رسول خدا (ص) شرفیاب شدم در حالیكه ابی بن كعب هم آنجا بود. حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: مرحبا به تو ، ای ابا عبدالله ، ای زینت آسمانها و زمین . ابی گفت : چگونه او زینت آسمانها و زمین است در صورتی كه كسی غیر از تو چنین نیست؟ حضرت فرمود: ای ابی ، قسم به كسی كه مرا به حق به نبوت مبعوث كرد، حسین بن علی در آسمان بزرگتر از روی زمین است، و همانا بر طرف راست عرش الهی نوشته شده است كه او چراغ هدایت و كشتی نجات است » . 1



یكی از بركات فردی حضرت سیدالشهدا (ع) این است كه او «چراغ هدایت» و «كشتی نجات» است . اگر چه همه پیامبران و امامان (ع) چراغها و انوار هدایت و كشتیهای نجات و رهایی اند، چنانكه پیامبر اسلام (ص) فرمود: «انما مثل اهل بیتی فیكم كمثل سفینة نوح من دخلها نجا، و من تخلف عنها هلك» .2



همانا خانداون و اهل بیت من در میان شما مانند كتشی نوح است كه هر كس داخل آن شود نجات پیدا كرده و هركس كه از آن تخلف كند هلاك خواهد شد.



اما كشتی نجات حسین (ع) حركتش بر امواج توفنده و گسترده دریا، سریعتر و لنگر انداختن و پهلو گرفتن آن بر ساحلهای نجات آسانتر بوده و دایره بهره وری و استفاده از نور مشعل وجود حسین (ع) وسیعتر است .



در آن زمانی كه امواج بلند و سهمگین فساد و گناه بر پیكره نیمه جان جامعه اسلامی، و جان و دل مسلمانان، تازیانه مرگ می زد و گرداب حوادث و توطئه ها و پلیدیها، خفتگان در بستر غفلت را بی رحمانه به قعر تاریكی و تباهی می كشید ، این حسین بود كه با قیام و نهضت الهی خود و شهادت و اسارت اهل بیت خویش ، گرفتاران در این اوضاع خطرناك را از دریای پر تلاطم ساخته شده به دست فتنه گر «بنی امیه» نجات بخشید و با كشتی رهایی خود ، این خفتگان و غافلان و گرفتاران را به ساحل نجات رهنمون نمود.



آری ، حسین (ع) «مصباح الهدی » است تا در این ظلمتكده خاك، دلیل و راهنمای راه باشد؛ و «سفینة النجاة» است تا در اقیانوس متلاطم فتنه ها و ضلالتها، غرق شدگان را كه كشتی شكسته بودند فریاد رس باشد.




*



ای كه مصباح هدایت هستی و فلك نجات زنده در قبر دل ما بدن كشته تو است جان مایی و ترا قبر حقیقت دل ماست


*



از چه با این اشكها ایجاد طوفان می كنی؟ جان مایی و ترا قبر حقیقت دل ماست

1 فرائد السمطين , جويني خراساني , ج 2 ص 155



2 فرائد السمطين , جويني خراساني , ج 2 ص 246